Saturday 9 June 2012

norma kehidupan


 sekadar perkongsian..   task yang pernah diberi oleh pensyarah untuk dibuat rumusan adalah tajuk yang begitu sentiviti pada pendengaran kita. mahu atau tida, kita tidak boleh menolaknya kerana ini adalah realiti yang ada di sekeliling kita tanpa kita sedari atau sudah lama kita sedar.. 

SEKSUALITI

Dalam islam, seksualiti dianggap sebahagian daripada identiti kita sebagai manusia.dalam penciptaan manusia, Allah membezakan kita dengan makhluk lain dengan memberikan kita akal dan segala sesuatu yang kita dapat mengawal dari tingkah laku dalam spesies lain, ianya adalah dikawal sepenuhnya oleh naluri kita. Jadi,walaupun hubungan seksual akhirnya boleh menyebabkan pembiakan dan survival umat manusia, konsep naluri, keupayaan kita untuk mengawal diri membolehkan kita untuk mengawal tingkah laku ini.juga fakta semata-mata bahawa manusia adalah satu-satunya makhluk yang terlibat dalam hubungan seks sekali mereka adalah di luar keupayaan fizikal untuk pembiakan, membezakan makhluk  dari segala jenis lain yang terlibat dalam seks bagi maksud semata-mata  adalah pembiakan.
            Seksualiti manusia adalah keupayaan untuk mempunyai pengalaman erotik dan jawapan. Manusia seksualiti juga boleh merujuk kepada cara seseorang seks tertarik kepada orang lain sama ada ia adalah untuk jantina yang bertentangan (Heteroseksual), untuk jantina yang sama (homoseksual),sama ada seks (Biseksualitas), kepada semua identity jantina (pansexualily), atau tidak tertarik kepada sesiapa secara seksual (asexuality) impak seksualiti Manusia budaya, politik, undang-undang dan falsafah aspek kehidupan.Ia boleh merujuk kepada isu-isu moral, etika, teologi, kerohanian, atau agama. Ia tidak bagaimanapun terus terikat kepada jantina.
 Kepentingan dalam aktiviti seksual biasanya bertambah apabila seseorang individu mencapai akil baligh. Sesetengah penyelidik mengandaikan bahawa tingkah lakuseksual ditentukan oleh genetik dan lain-lain menegaskan yang dibentuk oleh alam sekitar.Ini adalah sifat berbanding memupuk perbahasan di mana seseorang itu boleh menentukan sifat sebagai orang-orang ciri-ciri tingkah laku yang disebabkan oleh ciri-ciri semula jadi seperti naluri dan pemacu. Konsep-memupuk boleh ditakrifkan sebagai faktor-faktor alam sekitar atau rangsangan luaran yang mempengaruhi tingkah laku, emosidan pemikiran. perbezaan biologi dan fizikal termasuk kitaran tindak balas seksual manusia di kalangan lelaki dan wanita.
Teori-teori yang berurusan dengan seksualiti, seperti Sigmund Freud adalah pentingdalam memahami seksualiti. Perspektif evolusi mengawan manusia, termasuk teoristrategi seksual menyediakan perspektif lain mengenai seksualiti, seperti juga teori pembelajaran sosial. Sosio-budaya aspek seksualiti termasuk perkembangan sejarah dan kepercayaan agama yang termasuk pandangan Yahudi pada kepuasan seks dalamperkahwinan dan pandangan Kristian bagi mengelakkan keseronokan seksual. Kajian seksualiti juga termasuk penyakit-penyakit kelamin dan jangkitan (PCB dan STI) dan kaedah-kaedah kawalan kelahiran.
            Punca-punca yang menyebabkan terjadinya masalah seksualiti terhadap manusia adalah kerana terlibat dengan seks bebas, keinginan nafsu yang tinggi, penjualan vcd lucah yang berleluasa, ketagihan dadah dan banyak lagi. Manakala kesan-kesannya kepada kita adalah seperti HIV berjangkit, membawa kepada pecah-belahkan keluarga, kes jenayah berleluasa dan lain-lain lagi yang membawa keburukan kepada imej Negara kita.
Keadaan ini yang selalu menghantui kehidupan kita semua secara langsung ataupun tidak. Norma kehidupan kita tidak akan sunyi daripada semua ini meskipun bukankita yang terjebak, saudara-mara dan yang lain. Yang amat menyedihkan kita jika insane yang terhampir secara rela ataupun terpaksa. AWAS!!! Jagalah diri kita dan insan yang tersayang di sekeliling kita. Innallaha ma`ana. 

             

No comments:

Post a Comment