Thursday 29 March 2012

sedikit perkongsian..

1)kenapa Allah ni ciptakn ruh manusia siap2 ikut maqam dan ditentukan ruh berIman n tidak berIman..
 wallahu a`lam. alam ruh ni perkara sam`iyyat n rasulullah pun prnah ditanyakan n rasulullah menjawab 

 سورة "الإسراء" اّية 85  {وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً} 
mereka bertanya kpd kamu tentang ruh, katakanlah itu urusan Tuhanku (Allah), Aku hanya berikan kamu sedikit saja..sila rujuk tafsir..
dan 
ni jawapan Bro SYAH KIRIT berkaitan ayat ni..kenal x? asal non-Muslim. tapi sekarang dah Muslim n jd Pendakwah bebas.
A011
Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya. 
mafhumnya=olahan sendiri
Allah sudah beri peluang tinggal kita manfaatkannya..tapi kita xsedaq asyik menyalah2kan Allah dan mempersoalkan.sedangkan kita sudah berjanji di alam ruh..mengatakan Iman..kalau kita kaji al-quran, banyak persoalan akan terjawab..sebab itu, ramai yang mencari Tuhan melalui al-Quran, akan berIman..
sama2 kita mengingati dan menegur kerana ini pun dhoif xada yang benar dan sempurna melainkan Allah..petunjuk Allah sampai kepada semua cuma kita selalu menafikannya..
dan Allah jugak memberi keizinan kepada kita untuk menentukan sendiri jalan mana yang peru dipilih tetapi kita selalu tersalah pilih..tersalah pilih itu tandanya ujian..perlulah kita selalu beristikharah memohon keampunan..lisan sentiasa mengungkapkan istighfar sebaik2 kalimah kesedaran..

2)Rasulullah diutuskan menandakan kita sudah kenal dan tahu..
jawapan sebelum ni..

A021
Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)
..lagi 1 hadis nabi..
إني بعثت لأتمم مكارم الأخلاق...
sesungguhnya aku diciptakan untuk menyempurnakan sebaik-baik akhlak..

jawapan  Bro SYAH KIRIT..
A059
Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya. 

Allah dengan yakinnya meminta kita berIman padaNya, pada RasulNya (utusanNya), pada pemimpin2 yang menegakkansyari`at Islam..menandakan kita hakikatnya perlukan rasul untuk pandu dalam realiti sebagai contoh tauladan..sudah termaktub kita kenal baginda yang sebaik2 insan, kita tidak akan sesat

jawapan ayah: surah as-sof ni selalu jadi muqaddimah untuk usrah..
A006
Dan (ingatlah juga peristiwa) ketika Nabi Isa ibni Maryam berkata: "Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku ini Pesuruh Allah kepada kamu, mengesahkan kebenaran Kitab yang diturunkan sebelumku, iaitu Kitab Taurat, dan memberikan berita gembira dengan kedatangan seorang Rasul yang akan datang kemudian daripadaku - bernama: Ahmad". Maka ketika ia datang kepada mereka membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata, mereka berkata: "Ini ialah sihir yang jelas nyata!"

A007
Dan tidak ada yang lebih zalim daripada orang yang mengada-adakan perkara dusta terhadap Allah, sedang ia diajak kepada memeluk Islam; dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang zalim.

A008
Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian).

A009
Dia lah yang telah mengutus RasulNya (Muhammad s.a.w) dengan membawa hidayah petunjuk dan agama yang benar (agama Islam), supaya Ia memenangkannya dan meninggikannya atas segala agama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya. 

surah Muhammad..

A001
Orang-orang yang kafir serta menghalangi (dirinya dan orang lain) dari jalan Allah, Allah sia-siakan segala amal mereka.

A002
Dan (sebaliknya) orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang soleh serta beriman kepada Al-Quran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad (s.a.w) - yang ialah kebenaran dari Tuhan mereka, - Allah mengampunkan dosa-dosa mereka, dan menjayakan keadaan mereka (di dunia dan di akhirat).
A003
Berlakunya yang demikian, kerana sesungguhnya orang-orang yang kafir menurut perkara yang salah, dan sesungguhnya orang-orang yang beriman menurut perkara yang benar dari Tuhan mereka. Demikianlah Allah menerangkan kepada umat manusia akan sifat dan akibat bawaan mereka masing-masing. 

No comments:

Post a Comment